Å velge plattform

Det kan være vanskelig å velge hvilken plattform man skal benytte til sin nettside eller nettbutikk. Å skifte over til en annen plattform er ikke alltid så lett, så derfor ønsker man naturligvis å velge riktig plattform til å begynne med.

Vi har lagd flere titalls nettsider i Squarespace og vi kjenner plattformen inn og ut. Vi vet hvilke begrensninger den har, hvilke muligheter den har, og hvem den passer til. Dette skal vi forsøke å dele med deg i denne artikkelen om Squarespace.

Kort om Squarespace

Squarespace ble stiftet av Anthony Casalena i 2004. I første omgang skulle Squarespace være en plattform for blogger.

Det tok ikke mange år før selskapet fikk fart. Squarespace har i dag utviklet seg til en plattform som drifter flere millioner nettsider. De har i dag rundt 1000 ansatte og har hovedkvarter i New York.

Squarespace - et av mange CMS

Squarespace er et av mange populære CMS - Content Management System.

Eksempler på andre populære CMS som du kanskje har hørt om før er WordPress, Wix, Webflow, Joomla, Shopify og Drupal. Målet for alle disse forskjellige alternativene er det samme - å gjøre det enkelt for deg å sette opp en nettside eller nettbutikk, og å kunne administrere den. Måten disse ulike tjenestene løser dette på er ikke nødvendigvis så veldig store.

Hva skiller Squarespace fra de andre alternativene?

Vi har arbeidet med flere forskjellige CMS, men har valgt å arbeide utelukkende med Squarespace. Vi ønsket et system som gjør det superenkelt for våre kunder å oppdatere innholdet på nettsiden sin på egen hånd. Dette innfrir Squarespace.

Men som alle andre plattformer, så kommer Squarespace med en pris.

Noe som tydelig skiller Squarespace fra andre CMS er at Squarespace ikke er like fleksibelt når det gjelder plugins. Dette høres i utgangspunktet ut som en negativ ting, men det er det nødvendigvis ikke.

Plugins er et programvaretillegg som du kan installere på nettsiden din, og dette kan f. eks. være et system som oversetter siden din til forskjellige språk, eller en innloggingsfunksjon. WordPress har et eget bibliotek der du kan laste ned tusenvis av forskjellige plugins som er opprettet av tredjeparter. Disse programvaretilleggene kan du enkelt laste ned og installere rett inn på nettsiden din, uten å måtte skrive en eneste linje med kode.

Denne støtten for plugins åpner opp mange dører for hva som er mulig å oppnå på nettsiden din. Men denne fleksibiliteten kommer også med en pris.

Plugins trenger hyppige oppdateringer, og dersom man har mange plugins på nettsiden sin, kan det fort bli rotete og tidskrevende å vedlikeholde alle disse pluginsene. Mange koster også penger.

Vi har flere kunder som har kommet til oss, oppgitte og frustrerte over deres tidligere systemer i WordPress. Selv om WordPress er kongen når det gjelder fleksibilitet, kan den være svært krevende for folk som ikke har kunnskap om WordPress og koding.

Denne "begrensningen" med plugins hos Squarespace er derfor noe vi har lært å sette pris på. Det er som oftest også mulig å få til det samme som en plugins gjør, men da gjennom alternative løsninger, som også ofte er mer stabile. Med Squarespace trenger du derfor aldri å laste ned eneste oppdatering. Og det er ganske så deilig, ikke sant?

Hvem passer Squarespace ikke for?

Vi mener at Squarespace passer for de aller fleste. Det passer for små, middels og store firmaer. Kjedelig svar? Vi liker derfor bedre å si hvem vi synes Squarespace ikke passer for:

Gigantiske nettbutikker med flere hundre varer

Squarespace er supert for små og mellomstore nettbutikker. Squarespace har likevel ikke de mest effektive løsningene for håndtering av store mengder med produkter. Til slike prosjekter vil vi heller anbefale f. eks. Shopify.

Helt spesielle nettsidedesign

Dersom du har et helt tydelig krav som skiller seg veldig ut fra vanlig nettsidestruktur, som f. eks. en nettside hvor du skal kunne scrolle horisontalt, kan du møte på utfordringer med Squarespace. Her anbefaler vi heller å lage nettsiden uten et CMS - altså å kode nettside fra bunnen av, eller f. eks. Webflow.