En font sier mye

En font er en skrifttype. Det er det fysiske utseendet til bokstavene vi skriver med. Fonter har eksistert i lang tid - kanskje lengre enn du tror. Ta de egyptiske hieroglyfer som et eksempel. Ja, det er en font. Dagens fonter ligner kanskje ikke helt på hieroglyfer, men det er likevel viktig å være bevisst på hvilke fonter vi bruker. Veldig viktig.

Skrevet av

Å velge font

Mange kjenner til velkjente fonter som Times New Roman, Arial og Helvetica. Dette er vanlige fonter vi er vant til å se overalt. Mange har også hørt om Comic Sans, et kultfenomen som mange forbinder med lekenhet og useriøsitet.

La oss se på et eksempel.

Se for deg et seriøst advokatfirma. La oss kalle firmaet "Advo". I Advo jobber det seriøse advokater som går i dress og har stresskoffert. Advo er et veldig seriøst advokatfirma som driver med veldig seriøse advokatsaker. Nå har Advo bestemt seg for å få seg en ny nettside. Advo vil at den nye nettsiden skal presentere de ulike tjenestene de tilbyr, og det er viktig at den er veldig seriøs. Da er det obligatorisk å ha et bakgrunnsbilde av en kontorbygning.


Eksempel #1:
Roboto

Perfekt! I hvert fall nesten. Advo forsøker først å bruke en populært font som heter Roboto. Roboto er en fin font, men den passer ikke helt til det imaget som Advo prøver å etablere.

Så hva med å prøve Times New Roman? Det er jo en seriøs font. Mange forbinder Times New Roman med formelle brev. Advo elsker formelle brev.

Eksempel #2:
Times New Roman

Njaaaa, ikke helt der. Times New Roman gjør seg bedre på et papirark enn på en nettside. Advo bestemmer seg derfor for å prøve en helt annen retning.

Eksempel #3:
Comic Sans

Oy! Kanskje ikke helt i den retningen likevel... Comic Sans sprer ikke akkurat profesjonalitet. Advo bestemmer seg for å prøve en litt mer interessant kandidat - nemlig Avenir.


Eksempel #4:
Avenir

Nå snakker vi! Avenir passet fint inn i imaget til Advo. Avenir er en populær font som er kjent for sin brede tegnavstand, noe som kan være med på å gi et profesjonelt uttrykk. Dette passet perfekt for Advo.

En font kan skape følelser

Seriøst? Skape følelser? Det høres kanskje sprøtt ut, men det er helt sant. En studie som ble gjort av Microsoft og MIT viser at enkelte lesere følte seg dårlige da de leste tekster med et dårlig oppsett. De som derimot leste tekster i gode oppsett, følte seg bedre. I tillegg leste de også raskere.

La oss hoppe tilbake til eksempelet med Advo. Valget av font har mye å si for hvilket inntrykk vi sitter igjen med av firmaet. Comic Sans (eksempel #3) gjør ikke akkurat at de fremstår som pålitelige og profesjonelle.

Fontvalget kan faktisk være med på å bestemme om vi som kunde velger å gå for Advo, eller om vi velger et annet advokatfirma. Så viktig kan en font være.

Tegnavstand, linjeavstand og størrelse

Det kan være tungt å lese. Øynene og hjernen skal oppfatte små former som vi gjør om til bokstaver, for så å gjøre om til setninger, for så at vi skal forstå en sammenheng. For ikke å gjøre dette mer komplisert enn det allerede er, må vi holde tekstens utseende enkelt. Når vi snakker om fonter, er det også naturlig å snakke litt om tegnavstand, linjeavstand og størrelse.

Tegnavstand er viktig for å skape flyt i leseopplevelsen. Jo nærmere bokstavene er, jo vanskeligere er det å skille bokstav for bokstav. Avenir, den siste fonten som Advo valgte å gå for, er kjent for å ha bred tegnavstand. Det gjør at teksten blir enklere å lese, fordi det blir lettere for oss å skille bokstavene fra hverandre.

Det samme gjelder også for linjeavstand. En god linjeavstand gjør at det er lettere å skille linjene fra hverandre. Kanskje har du erfart å lese samme linje flere ganger? Du hopper ned til neste linje, men på en eller annen måte klarer øynene dine å hoppe opp igjen til linjen som er over.

Gjør leserne dine en tjeneste ved å øke linjeavstanden litt.

Til slutt: størrelsen på teksten. Ingenting er mer slitsomt enn å lese en liten skrift som du så vidt kan se. Det sier seg selv: forsøk å øke størrelsen litt.

Harmoni

En font har mye å si. De fleste har et forhold til fonter - bevisst eller ubevisst. En fin font kan være harmonisk å se på. Vi kan lese lange artikler, til og med bøker, og det faller oss ikke inn hvilken font vi ser foran oss. Dette kan faktisk være et veldig godt tegn.

Når man velger hvilken font man vil bruke, bør man alltid forsøke å gjøre leseropplevelsen så enkel så mulig. Vi vil ikke at en font skal påvirke lesestoffet.

Neste gang du skal velge en font - prøv deg litt frem. Velg noen forskjellige fonter, og tenk litt over hvordan fonten påvirker tekstmaterialet. Se også litt på tegnavstand, linjeavstand og størrelsen på skriften. Det skal ofte ganske lite til for å gjøre tekst mye lettere å lese.

Å kombinere fonter

Jada, det er fullt lov å kombinere flere forskjellige fonter. Dette kan for eksempel brukes for å skille overskrift fra brødtekst. Men det er viktig at de passer fint sammen. Det er også lurt å ikke gå helt bananas med 30 forskjellige fonter på samme nettside. Da blir det fort rotete, og mange fonter kan faktisk også påvirke innlastingstiden for nettsiden.

Vi liker godt en nettside som heter Fontpair. Der finner du en fin oversikt som viser flere forskjellige fonter som passer sammen. Du kan også lime inn din egen tekst for å se hvordan fonten ser ut.

Hvor finner jeg fonter?

De fleste nettsideplattformer har et eget bibliotek med ulike fonter som du kan velge mellom. Et alternativ er å bruke Google Fonts, et bibliotek med godt over 1000 ulike fonter. Det beste av alt er at alle fontene i dette biblioteket har åpen kildekode og at de er helt gratis å bruke - både for privat og kommersiell bruk.