Ny hjemmeside? Her er 7 tips!

Du er kanskje i planleggingsprosessen av en splitter ny nettside, eller kanskje har du bare tenkt å friske opp den gamle nettsiden din litt? Det er uansett ikke en dum idé. Nettsiden din er kanskje den viktigste investeringen du kan gjøre for firmaet ditt.

Written by

Skal du lage den selv?

Det første du bør bestemme deg for er om du skal lage nettsiden din på egen hånd, eller om du skal leie inn noen for å gjøre det for deg. Takket være noen fantastiske nettsideplattformer der ute, kan de fleste med litt peiling på data klare å lage en nettside på egen hånd - helt uten kunnskap om koding.

Dersom du har tenkt å lage nettsiden din på egen hånd, må du være forberedt på at det kommer til å ta tid.

Selv om nettsideplattformer som f. eks. Squarespace, WordPress, Webflow og Wix reklamerer for at du kan lage en vakker nettside på et blunk, så er det ofte ikke fullt så enkelt. Nesten uansett hvor mye eller lite pirkete du er, er en nettside som regel et ganske stort prosjekt. Det er mest sannsynlig ikke gjort på én dag. Du bør investere god tid til nettsideprosjektet ditt. Realistisk sett kan det fort ta flere uker å bygge en nettside - fra oppstart til lansering.

Har du ikke tid? Da vil vi heller anbefale deg å leie inn noen til å gjøre det for deg.

Dersom du har nok tid og fremdeles ønsker å lage nettsiden din selv, så er det bare til å fortsette å lese. Vi har nemlig samlet sammen syv viktige tips for hva vi mener at du bør ha i bakhodet når du lager en nettside.

#1: Forarbeid

Forarbeid er helt essensielt for en nettside. Idéen bak nettsiden din bør være grundig gjennomtenkt, og du bør ha en solid plan for hva du ønsker å oppnå med nettsiden din, og hvordan du har tenkt til å oppnå det.

  • Hva er målet med nettsiden din?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvilke handlinger ønsker du at de som besøker nettsiden din skal utføre?
  • Hva skiller deg ut fra konkurrenten?

Svarene på disse spørsmålene bør være med deg under hele prosessen for nettsideprosjektet ditt.


#2: Søk inspirasjon

Før du går i gang med designprosessen, bør du dra på en liten inspirasjonsjakt - både for designet, men også for nettsidens struktur og innhold. Ta gjerne en titt på noen av konkurrentene dine sine nettsider. Ikke for å stjele idéene eller designet deres, men for å se hvordan de gjør det - og hvordan du kan gjøre det bedre.

For designinspirasjon anbefaler vi deg å ta en titt på andre nettsider. Finn noen nettsider du liker og skriv ned konkrete ting som du liker med de, og kanskje også noen ting som du ikke liker med de.

Vi anbefaler deg også å sjekke ut noen supre inspirasjons­nettsider som f. eks. Dribbble, Awwwards og forskjellige templates/maler for nettsideplattformer som Squarespace, Wix og Webflow. Forsøk også å utforske litt om hva som er dagens trender innen webdesign.

#3: Lag en identitet

Profesjonelle firmaer har som oftest sin egen visuelle identitet. Dette kan bestå av f. eks. logo, farger og skrifttyper. Dette bør du også ha for ditt firma.

Velg to-tre farger som går godt sammen og som gjenspeiler firmaet ditt sin profil. Men pass også på at nettsiden din ikke blir en syrefest av farger. Bruk heller fargene for å gi oppmerksomhet til de viktigste stedene på nettsiden din og som du ønsker at de besøkende skal interagere med - f. eks. knapper og overskrifter.

Det samme gjelder også når du velger skrifttyper (fonter) for nettsiden din. Begrens deg til én eller to moderne fonter som er enkle å lese. Vi har en egen artikkel om valg av fonter dersom du vil lese mer om dette.

#4: Lag skisser

Før du begynner å gå i gang med å bygge nettsiden din, bør du lage grundige skisser. Hvorfor? For å spare deg for massevis av tid. Dersom du går rett på å bygge nettsiden din uten å ha lagd skisser i forkant, risikerer du å bruke massevis av tid på noe du ikke blir så fornøyd med til slutt.

Man kan gjerne ha en klar idé i hodet om at noe vil fungere, men det er først når man får se idéen sin i praksis at man kanskje innser at det ikke fungerer så bra likevel.

Ved å lage skisser får du mulighet til å se nettsiden din i praksis før du begynner det som tar mest tid - nemlig å bygge den.

Når du lager skissene, anbefaler vi å bruke gode grafiske programvarer som f. eks. Adobe XD, Figma eller Sketch (kun for Mac). Du kan selvfølgelig også finne frem penn og papir, og heller tegne skissene dine for hånd.

#5: Responsivt design

At et design er responsivt betyr at designet er tilpasset for alle skjermstørrelser. Det er utrolig viktig. Hvorfor? Fordi folk kommer til å besøke nettsiden din fra alle mulige skjermstørrelser - alt fra stasjonære datamaskiner, laptoper og nettbrett - til små og store mobiltelefoner. Felles for alle disse er at de har ulike skjermstørrelser, og dette vil påvirke hvordan nettsiden din ser ut på disse forskjellige enhetene.

De fleste moderne nettsideplattformer som Squarespace, Wix og WordPress gjør en god jobb med å gjøre dette automatisk for deg. Malene deres er stort sett godt optimaliserte for å fungere på alle skjermstørrelser. Men vi anbefaler deg likevel å teste nettsiden din fra forskjellige enheter.

I følge gjennomsnittet, vil over halvparten av de som besøker nettsiden din gjøre det fra en mobiltelefon.

Det er derfor egentlig viktigere å designe nettsiden din med mobiltelefonens dimensjoner i bakhodet, enn datamaskinen. Dette kalles Mobile First Design og er blitt en svært vanlig praksis innen webdesign.

Der er også lurt å teste nettsiden din fra forskjellige nettlesere. Nettsiden din kan i noen tilfeller se litt annerledes ut på f. eks. Internet Explorer og Google Chrome. Browserling er et genialt og gratis verktøy som du kan bruke for å teste ut dette.

#6: Bruk tid på innholdet

Innholdet er det aller viktigste for nettsiden din. Det er ingen som liker en lekker nettside med et dårlig innhold. Det er derfor også viktig at du bruker tid på det. Når vi snakker om innhold, snakker vi om tekstinnhold, bilder og videoer.

Innholdet er også utrolig viktig med tanke på søkemotor­optimalisering.

For å ha en nettside som rangerer høyt oppe i listen til Google og Bing sine søkeresultater, holder det ikke med å ha en nettside som ser pen ut. Innholdet må også være oppdatert, relevant og av høy kvalitet.

Hvordan Google og andre søkemotorer velger å rangere søkeresultatene sine er basert på svært komplekse algoritmer. Store firmaer har faktisk egne folk som kun arbeider med nettopp dette. Men den aller viktigste faktoren er innholdet på nettsiden din. Bruk derfor mye tid på dette.

Tekstinnholdet bør ha et budskap som er tydelig og enkelt å forstå. Sjekk også nøye etter skrivefeil.

Bilder og videoer er også viktig. Pass på at de er i høy oppløsning, og dersom du har funnet bilder og videoer på nettet - pass på at du har tillatelse til å bruke de.

Dersom du har nettbutikk er dette desto viktigere. Gode produktbilder, samt gode og detaljerte produkt­beskrivelser er nøkkelen til å skape troverdighet blant kundene dine.

Vi anbefaler også sterkt å få en blogg til nettsiden din. Denne bloggen kan brukes for å spre nyheter og artikler om firmaet ditt, og om tjenestene eller produktene som firmaet ditt tilbyr. Slike blogginnlegg kan publiseres med jevne mellomrom, og de kan bidra til å trekke inn mye trafikk til nettsiden din. Og denne trafikken kan resultere i flere kunder.

#7: Forny innholdet jevnlig

En nettside er en ferskvare. Du er derfor ikke ferdig med nettsiden din så fort den er lansert. Sørg for å oppdatere innholdet regelmessig, og publiser gjerne nye innlegg dersom du har en blogg på nettsiden din. Vi anbefaler deg også å oppdatere nettsidens design i ny og ne - gjerne med et par års mellomrom.

Dersom du ikke oppdaterer nettsidens innhold, risikerer du å få en nettside som synker nedover på listene til søkemotorene. Og da mister du besøkende - besøkende som potensielt kunne ha blitt kunder.

Vi har bygget flere titalls nettsider, og vi kan skryte med å si at vi har veldig fornøyde kunder. Ta gjerne kontakt med oss dersom du trenger hjelp, så kan vi gi deg et uforpliktende tilbud.

Contact us