Responsivt design og "Mobile First"

3. april 2019 / Av Ubåt

 
nettside_pris
 
 
 

Responsivt design er et ord som går igjen og igjen når vi snakker om nettsider. At en nettside er responsiv betyr enkelt og greit at nettsiden kan vises på alle enheter.


Responsivt design

Én ting er at nettsiden skal fungere på alle enheter, en annen ting er at den skal se bra ut. Når vi snakker om responsivt design, snakker vi derfor ofte om at elementene til nettsiden er responsive. Dette betyr at elementene automatisk strekkes ut, krympes eller at de flytter på seg for å tilpasse seg størrelsen på skjermen til enheten du ser nettsiden fra.

Skjermen til datamaskinen din har naturligvis plass til mer innhold enn skjermen på mobiltelefonen din. Nettbrettet ditt er sånn cirka midt i mellom. Dersom du åpner en nettside som ikke er responsiv, vil elementene på nettsiden se helt like ut på dataen din, nettbrettet ditt og mobiltelefonen din. Har du noen gang klikket deg inn på en nettside med mobiltelefonen din der du er nødt å zoome inn for å kunne lese innholdet? Da har du mest sannsynlig møtt på en nettside som ikke er responsiv.


Over 50% besøker nettsiden din fra en mobiltelefon.

Det er nettopp derfor det er så viktig å ha en nettside som er responsiv.

Det begynner faktisk allerede å bli et par år siden mobiltelefonen tok igjen datamaskinen på statistikk for nettrafikk. Kilder gir forskjellige statistikker, men alle er stort sett enige om at det er mobiltelefonen som dominerer.

Det er derfor blitt desto viktigere at nettsiden ser bra ut på en mobiltelefon enn på en datamaskin. Målet er jo så klart at nettsiden skal se like lekker ut på begge enheter, men da mobiltelefonen toppet datamaskinen, førte dette til store endringer i hvordan man designer og utvikler nettsider.


"Mobile First Design"

Se for deg at du skal designe en nettside som kun skal brukes av datamaskiner. Dette gir deg et stort spillerom til å fordele innholdet på. Se så for deg at du skal designe en nettside som kun skal brukes av mobiltelefoner. Det horsiontale spillerommet er mye mindre og nå må innholdet ligge oppå hverandre i stedet for ved siden av hverandre.

Som webdesigner må man lage en layout som fungerer på alle enheter - både mobiltelefon og datamaskin. Men ettersom at mobiltelefonen har tatt igjen datamaskinen på statistikkene for netttrafikk, har det blitt vanlig å bruke et såkalt Mobile First Design. Dette betyr at man utvikler designet for de minste skjermstørrelsene først, for så å arbeide seg oppover til de større skjermstørrelsene. På denne måten blir designet først og fremst optimalisert for mindre skjermstørrelser, men at det selvfølgelig også fungerer på de andre skjermstørrelsene. Starter man i motstatt ende, kan dette naturligvis være med på å gi et annerledes resultat.


Google liker responsivt design

Hvorfor er det viktig å tilfredsstille Google? Jo, fordi mange oppdager nettsiden din nettopp gjennom Google-søk.

Jo høyere du ligger oppe i Googles søkeresultat, jo flere er det som klikker på deg. Googles metode for å rangere resultatene i et søk er svært kompleks. At nettsiden er responsiv er likevel noe som spiller en stor rolle. Dette, sammen med noen andre steg, gjør at du kan klatre høyere opp på Googles søkeresultat. Dersom du vil vite lese litt mer om dette, kan du se en artikkel vi har skrevet om søkemotor­optimalisering.


Sjekk om nettsiden din er mobilvennlig.

Google har laget et enkelt verktøy som du kan bruke for å sjekke hvor mobilvennlig nettsiden din er. Verktøyet gir deg også tips for hva du kan gjøre for å forbedre nettsiden din med tanke på mobilvennlighet. Verktøyet finner du her.