En font sier mye

22. september 2018 / Av Ubåt

 
squarespace_font
 
 
 

En font er en skrifttype. Det er det fysiske utseendet til bokstavene vi skriver med. Fonter har eksistert i lang tid - kanskje lengre enn du tror. Ta de egyptiske hieroglyfer som et eksempel. Ja, det er en font. Dagens fonter ligner kanskje ikke helt på hieroglyfer, men det er likevel viktig å være bevisst på hvilke fonter vi bruker. Veldig viktig.

 

Å velge font

Mange kjenner til velkjente fonter som Times New Roman, Arial og Helvetica. Dette er vanlige fonter vi er vandt med å se overalt. Mange har også hørt om Comic Sans, et kultfenomen som mange forbinder med lekenhet og useriøsitet.

La oss se på et eksempel.

Se for deg et seriøst advokatfirma. La oss kalle det "Advo". I Advo jobber det seriøse advokater som går i dress og med stresskoffert. Advo er et veldig seriøst advokatfirma som driver med veldig seriøse advokatsaker. Nå har Advo bestemt seg for å få seg en nettside. Nettsiden skal vise tjenestene de tilbyr, og den skal virke seriøs. Da er det obligatorisk å ha et bakgrunnsbilde av en kontorbygning.

 
 

Eksempel #1:
Roboto

ubåt_advo
 
 

Perfekt! I hvert fall nesten. Advo forsøker først å bruke samme font som vi bruker på vår egen nettside - nemlig Roboto. Roboto er en fin font, men den passer ikke helt til det imaget som Advo prøver å etablere. Hva med Times New Roman? Det er jo en seriøs font. Mange forbinder Times New Roman med formelle brev. Advo elsker formelle brev.

 
 

Eksempel #2:
Times New Roman

ubåt_times
 
 

Ikke helt der. Times New Roman gjør seg bedre på papirark enn på nettsider. Advo bestemmer seg for å prøve en helt annen retning.

 
 

Eksempel #3:
Comic Sans

ubåt_comic_sans
 
 

Kanskje ikke helt i den retningen... Comic Sans sprer ikke akkurat profesjonalitet. Advo bestemmer seg for å prøve en litt mer interessant kandidat - nemlig Avenir.

 
 

Eksempel #4:
Avenir

ubåt_avenir
 
 

Nå snakker vi. Avenir passet fint inn i imaget til Advo. Avenir er en populær font som er kjent for sin brede tegnavstand. Dette passet perfekt for Advo.


En font kan skape følelser

Det høres kanskje sprøtt ut, men en font kan faktisk skape følelser. En studie av psykologen Kevin Larson viste av enkelte lesere kunne føle seg dårlige når de leste tekster med dårlig oppsett. De som leste tekster i gode oppsett, følte seg bedre. I tillegg leste de raskere.

La oss hoppe tilbake til eksempelet med Advo. Fontvalget deres har mye å si for hvilket inntrykk vi sitter igjen med. Comic Sans (eksempel #3) gjør ikke akkurat at de fremstår som pålitelige og profesjonelle. Fontvalget kan faktisk være med på å bestemme om vi som kunde velger å gå for Advo, eller om vi velger et annet advokatfirma. Så viktig kan en font være.


Tegnavstand, linjeavstand og størrelse

Det kan være tungt å lese. Øynene og hjernen skal oppfatte små former som vi gjør om til bokstaver, for så å gjøre om til setninger, for så at vi skal forstå en sammenheng. For ikke å gjøre dette mer komplisert enn det allerede er, må vi holde tekstens utseende enkelt. Når vi snakker om fonter, er det naturlig å snakke litt om tegnavstand, linjeavstand og størrelse

Tegnavstand er viktig for å skape flyt i leseopplevelsen. Jo nærmere bokstavene er, jo vanskeligere er det å skille bokstav for bokstav. Avenir, den siste fonten som Advo valgte å gå for, er kjent for å ha bred tegnavstand. Det gjør at teksten blir enklere å lese.

Det samme gjelder også for linjeavstand. En god linjeavstand gjør at det er lettere å skille linjene fra hverandre. Kanskje har du erfart å lese samme linje flere ganger? Du hopper ned til neste linje, men på en aller annen måte klarer øynene dine å hoppe opp igjen til linjen som er over. Gjør det enklere for leseren - øk linjeavstanden.

Til slutt: størrelsen på teksten. Ingenting er mer slitsomt enn å lese en liten skrift som du så vidt kan se. Det sier seg selv: forsøk å øke størrelsen litt.


Harmoni

En font har mye å si. De fleste har et forhold til fonter - bevisst eller ubevisst. En fin font kan være harmonisk å se på. Vi kan lese lange artikler, til og med bøker, og det faller oss ikke inn hvilken font vi ser foran oss. Dette kan faktisk være et veldig godt tegn. Når man velger ut hvilken font man vil bruke, vil man forsøke å gjøre leseropplevelsen så enkel så mulig. Vi vil ikke at en font skal påvirke lesestoffet.

Neste gang du skal velge en font - prøv deg litt frem. Velg noen forskjellige og tenk litt over hvordan fonten påvirker tekstmaterialet. Se også litt på tegnavstand, linjeavstand og størrelsen på skriften. Det skal ofte ganske lite til for å gjøre tekst mye lettere å lese.


Å kombinere fonter

Jada, det er fullt lov å kombinere flere forskjellige fonter. Men det er viktig at de passer fint sammen. Det er også lurt å ikke gå helt bananas med 30 forskjellige fonter på samme nettside. Det finnes ingen fasit på hva som er riktig og galt, men det er vanlig å ha forskjellige fonter for brødteksten (den teksten du leser nå) og for oversikrifter. Vi liker godt en nettside som heter Fontpair. Der finner du en fin oversikt som viser flere forskjellige fonter som passer sammen. Du kan også lime inn din egen tekst for å se hvordan fonten ser ut for teksten din.


Så hvor finner jeg fonter?

Dersom du har en nettside i Squarespace, har du allerede tilgang til en lang rekke med forskjellige fonter fra Google Fonts og Adobe Typekit. Du kan ta en titt på listen her.

Dersom du ønsker å finne flere fonter, kan du finne flere hos Google Fonts. Google Fonts er en super ressurs for å sortere, forhåndsvise og laste ned gratis fonter til nettsiden din.

 
Ubåt5 minutter lesetid